Sök:

Sökresultat:

678 Uppsatser om Ronald McDonald House - Sida 1 av 46

Vistelsen på Ronald McDonald Hus : Påverkar vistelsens längd hur nöjda föräldrarna är med den fysiska och psykosociala boendemiljön?

Ronald McDonald Hus är en ackommodering som ger familjer med sjuka barn möjlighet att kunna bo och uppleva en hemlik miljö samtidigt som deras barn vårdas på sjukhuset. Syftet med studien var att undersöka om det förelåg något samband mellan vistelsens längd på Ronald McDonald Hus och hur nöjda föräldrarna var avseende den fysiska och psykosociala boendemiljön. Vistelsens längd i denna studie definierades som ?mindre än tre nätter? och ?mer än tre nätter.? Metoden var en komparativ och kvantitativ enkätstudie. Konsekutivt urval användes för att rekrytera deltagare.

Föräldrars upplevelse av miljön och bemötandet på Ronald McDonald Hus - en kvalitativ intervjustudie

Abstract Background: Families with sick children are expressing the needs of accommodation near the hospital, in order to be close to their children and be together as a family.Aim: To investigate how parents experienced the hospitality and the environment at the Ronald McDonald House (RMH) in Uppsala and how they feel their children have experienced the stay.Method: Descriptive qualitative interview study. Five parents who lived with their family at RMH between 2013- 2014 have been interviewed with a semi-structured approach. A qualitative content analysis with an inductive approach according to Graneheim and Lundman (2003) was conducted on a manifest level.Results: RMH made the families? situation easier. RMH met their needs of a homelike environment where they could be themselves; be together and maintain everyday routines.

Snabbmatens risksamhälle : En kulturanalys av kropp, mat, ansvar och tillit inom McDonald's

Det övergripande syftet med denna uppsats är att analysera hur McDonald's som aktör förhåller sig till den aktuella debatten om riskerna med snabbmat. Hur försöker McDonald's upprätthålla förtroendet från oss konsumenter inom ramen för den aktuella debatten? Vilka nya åtaganden har McDonald's genomfört den senaste tiden vad det gäller sortiment och marknadsföring? Hur speglar snabbmatskulturen den västerländska människans vardag idag och hur relaterar till och använder sig McDonald's själv av denna tillvaro?.

McDonalds CSR-arbete : Utvecklingen och orsakerna

CSR - "Corporate Social Responsibility" is a concept that in recent years has become of bigger importance for companies. Even at McDonald's, which quickly grew into today's 217 restaurants, with up to 430 000 visitors daily. We have investigated how the McDonald's CSR work has evolved over time, how it looks today and what has influenced this development. Things that have influenced McDonald's and led to their CSR work proved to be scandals and changes in legislations. The PR value of working with CSR has also increased and a lot of the CSR work has shown to be economically viable.

Kulturens inverkan på lokal marknadsföring i ett globalt företag McDonald's i Frankrike

Syftet med den här uppsatsen är att visa att teoretikernas användning av McDonald's som paradexemplet för globak standardisering av marknadsmixen inte är helt rättfärdigat. För att illustrera detta har jag använt mig av McDnald's i Frankrike. Jag har ställt mig två huvudsakliga frågor; Vilka kulturella barriärer har McDonald's mött i Frankrike och hur har de använt sig av standardisering respektive anpassning av marknadsmixen? I en diskussion om kultur, kulturella skillnader och internationell marknadsföring skapar jag en grund för ett resonemang runt standardisering och anpassningsstrategier av marknadsmixen. Jag förklarar i min analys med hjälp av mitt empiriska material hur McDonald's har anpassat sig efter den franska kulturen samtidigt som de behållet ett standardiserat koncept världen över.Jag avslutar uppsatsen med fria reflektioner om frågeställningar som dykt upp under arbetets gång samt en kort slutsats som sammanfattar min analys om McDonald's anpassningsstrategier som jag alltså hävdar motsäger teoretikernas påstående..

Kundrelationer på menyn : ? En fallstudie av McDonalds erbjudande och kunders beteende för skapandet av långsiktiga relationer.

The study aims to understand the underlying factor why McDonald's customers return despiteprevious failure customer experiences. Why do customers come back to the company thatcontributes to the former dissatisfaction? McDonald's attempt to maintain unceasingpurposeful emergence fail at the local level, where the customer contact occurs. McDonald'sofferings and customers' bounded rationality results in that customers are satisfied with an"ok" experience, which adds to their low expectations of McDonalds. This makes clear thatMcDonald's does not have to make an effort through constant adaptation at the local level toachieve a "great" level of satisfaction.

Compare in-store atmospheres of McDonald?s in China and Sweden from a cultural symbolic perspective

The purpose of this study is using McDonald?s in China and Sweden as a case to find out how fast food restaurant retailers combine adaptation and standardization with symbolic attributes of store atmospherics under different cultural background, and find out possible reasons. The study used McDonald?s in a case format to study in-store atmospheres. Further, the research has an investigating and explanatory qualitative approach, collecting the empirical data through observation with photos.

Why did't Reagan invade Rhode Island instead? : En studie om Ronald Reagans motiv till att USA skulle intervenera på Grenada.

Studien behandlar de motiv den amerikanske presidenten Ronald Reagan fann till att USA skulle intervenera på Grenada, samt hur denna motivbild skapades. Som teori användes John J Mearsheimers offensiva realism och metoden tog sin utgångspunkt i Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursanalys. Materialet som undersöktes bestod av texter och uttalanden med Reagan som avsändare. I analysen visade sig både motiv tillhörande den realistiska och liberala diskursen. Den liberala diskursen var dock underställd den realistiska, vilket visade på en hegemoni för den senare..

McPeace? Ett storföretags roll i fråga om mellan- och inomstatlig fred.

The Golden Arches Theory of Conflict Prevention stipulerade att länder med McDonald's inte bekrigar varandra. Uppsatsen undersöker varför denna hypotes falsifierades efter att ha varit giltig i 32 år. Med i första hand kvantitativa metoder identifieras ett antal utslagsgivande faktorer för att ett land ska få McDonald?s. Det konstateras att demokrati förr var en mycket viktig faktor men idag helt upphört att var det, medan närheten till USA idag är viktigare än någonsin förr.

Ungas arbetssituation i genomströmningsbranscher : En studie av callcenter och McDonald's

Denna uppsats handlar om ungas arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse i genomströmningsbranscher såsom callcenter och McDonald?s. Frågorna vi inledningsvis ställde oss är vad som motiverar ungdomar att söka sig till dessa arbetsplatser och vad som motiverar dem att stanna kvar. Tidigare forskning visar på att både callcenter och McDonald?s är typiska ungdomsarbetsplatser med hög personalgenomströmning, där arbetsuppgifterna framställs som begränsade med exakt definierade instruktioner för hur varje arbetsmoment skall utföras och hur lång tid det skall ta.

Brasilien - ett modernt men religiöst land : En fallstudie av Brasilien utifrån Pippa Norris och Ronald Ingleharts teori om sekularisering och religiositet

The aim of this study is to examine the religious landscape of Brazil, and based on the theory of secularization by Pippa Norris and Ronald Inglehart to explain why Brazilians are religious and not secular. The study is a secondary analysis that uses existing statistics to examine different units of analysis of Brazil?s religious landscape, economics and equality, etc. Based on their theory I find that Brazil is still religious due to the lack of security in the country. Brazil is insecure in terms of measures of socioeconomic equality, stable politics without corruption, and physical safety of the citizens in Brazil.

H&M och COS ? House of Brands eller Branded House

Utifrån varumärkesteorier undersöka vilka konsekvenser H&M´s beslut att lansera sitt nya varumärke COS som ett fristående varumärke utan någon synlig koppling till H&M har haft på konsumenternas uppfattning om varumärkena. Vi dragit slutsatsen att konsumenterna påverkas positivt av H&M´s val att övergå till ett House of Brands och lansera COS som ett fristående varumärke. Den osynliga, men samtidigt tydliga kopplingen är en viktig framgångsfaktor..

Med passare och snöre : att planlägga ett hus under järnåldern

This essay concerns the interpretation of house plans in three-aisled longhouses and hall-buildings, in Scandinavia during Iron Age. Full scale house reconstructions need a better basis of interpretations to understand the patterns of roof supporting post holes in excavated house plans. This has led to the thesis, presented here, that the layout of house plans during Iron Age is based on geometrical proportions. In order to prove this, geometric house plans were applied and compared with excavated house plans in 11different case studies, including the fortification of Fyrkat Denmark. It was found that all house plans in the case studies indicate, that the geometrical proportions 1:2, 1:3 and 2:3 of a given circle must have been used for the basic layout of the roof supporting post holes, using a compass and a straightedge.

Anpassningar vid etablering för snabbmatskedjor i Saudiarabien? : Svenska Max till den arabiska halvön

Our increasingly globalized world has contributed to that more Swedish companies has expanded their business to more distant areas. One of these Swedish companies that now stands before their first international expansion is the Swedish fast-food chain Max AB. Max has chosen to start their expansion in Saudi Arabia, a country far away from Sweden, not only in terms of geographical distance but also in cultural. The cultural differences that Max will encounter may affect the business and result in to various adaptations that must be done in order to establish successfully. The thesis investigates the existing circumstances for the fastfood business in Saudi Arabia and shows which adaptations international fast-food chains should or must do as a result of the cultural distances they encounter.

Studentbostäder i trä med Prefab-teknik

The Results of this thesis was the creation of two designed house variants with a module toall the apartments. In addition till the first module there are three other modules ofapartments that can be put in the houses if it so needs. The house are volume prefabricatedand are placed on site in a way that it create an enclosure of the area which faces against thenature and car parks also lies hidden behind these houses.For the actual structure, a cross beam was created to carry the floor above and it is supportby all four walls. The structure between the first and the second floor has no "syll" butinstead there are two differently alternative to linking the floors in order so that it will notmove. The reason with this solution was that there will not be any subsidence when theforces from above are pressed down ward.

1 Nästa sida ->